Duurzame partners

Samenwerkingen & Partners

Meet Monx: een samenwerking die naar meer smaakt
 
Wie al eens een afspraak bij Ingentia had, weet: we verwelkomen je maar al te graag met een kopje koffie. Die serveren we niet alleen in mooi servies van een Belgisch label, ook de inhoud ervan is – naast lekker, natuurlijk – eerlijk, duurzaam én Limburgs. En dat dankzij een samenwerking met Monx, die zeker naar meer smaakt. Jan Kuppers, medeoprichter van Monx, vertelt graag hoe hij over de kwaliteit én een eerlijke verloning van zijn leveranciers waakt.  
 
Voor de samenwerking tussen Ingentia en Monx voeren we je graag een jaartje mee terug in de tijd. Tinneke en Jan leren elkaar kennen bij een duurzaamheidstraject dat ze alle twee volgen. Het klikt al snel: het ondernemersverhaal van Jan sluit dan ook helemaal aan bij de visie van Ingentia. Jan Kuppers over het ontstaan van Monx: “Ik ben lange tijd designer geweest, maar had meer en meer moeite met de flow: terwijl ik het liefst creatief bezig was, moest ik ook veel bezig zijn met sales. Op een dag besloot ik alleen nog maar te doen wat ik écht graag deed.”
 
“Bierbrouwen of koffie branden? Even hebben Wilfried, mijn medevennoot, en ik getwijfeld, maar uiteindelijk zijn we voor koffie gegaan. Voor heel wat mensen is koffie gewoon koffie, iets dat je drinkt zonder nadenken. Terwijl je er zoveel kanten mee uitkunt. We geloofden ook meteen in dat koffieverhaal: in de regio dronk je, behalve in gespecialiseerde koffiebars, overal min of meer dezelfde koffie. Het moest toch mogelijk zijn om de kwalitatieve koffies uit die koffiebars, specialty coffees genoemd, toegankelijk te maken voor iedereen? Zo’n kopje écht lekkere koffie die vanzelf een glimlach op je gezicht laat verschijnen?
 
Van boer tot tas
“We wilden dus in de eerste plaats goede kwaliteitskoffies ontwikkelen en dat op een duurzame manier. Ook dat laatste vonden we een evidentie. Dat had ik immers ook steeds gedaan in mijn ontwerpen. We hoefden niet de goedkoopste zijn, wél lekkere en eerlijke koffie branden, van boer tot tas. Daarom is het zo belangrijk om rechtstreeks met onze koffieboeren te werken: zo kennen we niet alleen de afkomst van onze bonen, maar kunnen we ook waken over de kwaliteit én een eerlijke verloning. Dat is bij grote koffiemerken veel minder evident.”
 
Dat het verhaal van Monx aanslaat is duidelijk. Ondertussen vind je de koffies niet alleen in sterrenzaken, maar ook bij heel wat bedrijven die zich vinden in onze visie, zoals Ingentia. Ook particulieren vinden trouwens vlot hun weg naar de winkel in Zonhoven. “Het is de ideale plek om kennis te maken met onze verschillende blends.”
 
Binnenkort een afspraak bij Ingentia? De koffie staat alvast voor je klaar.